JUG Silesia #5 – 2016

joomla_logo

W minioną niedzielę odbyła się kolejna, piąta już edycja coraz bardziej prestiżowej imprezy, zrzeszającej sympatyków CMS Joomla, czyli JUG Silesia – TUTAJ link do oficjalnej strony. Spotkanie, podobnie jak poprzednim razem (pisałem o tym TUTAJ) odbyło się w auli A Wydziału AEiI Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Organizatorzy (jak zwykle zresztą) spisali się na medal. Była kawa, ciasteczka (jadalne, a nie pliki cookies), WiFi, kupony rabatowe na produkty, związane z Joomla oraz losowanie nagród. „Wodzirejami” tego dnia byli dobrze znani z poprzednich edycji – Michał Trzepizur, Przemysław Wróbel i Danuta Idzik. Głównym punktem spotkania były mini-wykłady, których wspólny mianownik to oczywiście Joomla. Poniżej krótki opis każdego z pięciu wystąpień:


1Zaczął Dawid Szczepaniec, który przeprowadził ciekawy wykładzik z pogranicza informatyki, marketingu i psychologii, zatytułowany „Manipulacja e-klientami”. Dowiedzieliśmy się, jak najlepiej „się sprzedać” naszemu klientowi, aby ten był zadowolony z naszych usług (obustronne zadowolenie to podstawa w tej branży). Dawid opowiedział jakie zwroty reklamowe, dodatki i inne triki stosować, by „mieć ruch w interesie”. Dla ciekawych tematu – TUTAJ strona Dawida. Poznaliśmy też uniwersalne hasło, swoistego „jokera” w sytuacji, gdy klient zauważył jakieś błędy i jest niezadowolony. Tym hasłem jest „u mnie działa” 🙂


2Jako drugi wystąpił Wojciech Klocek, który pomimo problemów sprzętowych (awaria laptopa z przygotowaną prezentacją) pokazał nam ciekawe „dopalacze” dla Joomla, czyli „Shortcodes – Twój Joomla! na sterydach”. Są to różne ruchome „bajery” na stronie – animacje, liczniki, wykresy, slajdy rozwijacze i inne internetowe wihajstry. Nie ma co tłumaczyć, to trzeba zobaczyć – najlepiej stronie Wojtka – KLIK. Ja jestem „old-school’owcem” i preferuję strony statyczne, natomiast obserwując młode pokolenie – można wyciągnąć wnioski, że niedługo ruchome bajery na stronie www będą powszechnym standardem. Dlatego pewnie za jakiś czas sam zacznę używać Shortcodes.


3Kolejnym prelegentem był Aleksander Kuczek. Zaprezentował on wykładzik o tytule: „Zarządzanie stronami www – czyli jak zarabiając pieniądze pomagać społeczności Joomla!”. Była to przemowa strategiczno-ekonomiczna na temat przewagi stałej administracji stronami www nad pojedynczymi zleceniami na „trzaskanie” nowych stron. W dzisiejszych czasach samo stworzenie strony i zostawienie jej w „samopas” wcześniej czy później skończy się zhakowaniem lub zawirusowaniem, więc odradzam każdemu klientowi oszczędzanie na administracji. Ja sam skończyłem 2 uczelnie wyższe o profilu ekonomicznym i w pełni się z Aleksandrem zgadzam – nie ma jak bezpieczeństwo i stały dochód (zwłaszcza, gdy ktoś nie ma predyspozycji do oszczędzania i pieniądze się go „nie trzymają” inwestuje środki na bieżąco).


4Następnie wystąpiło trio – Michał Trzepizur, Wojciech Wojtowicz i ponownie Aleksander Kuczek, którzy opowiedzieli „Jak zarządzać 50-cioma stronami www mając tylko dwie ręce”. Umożliwia nam to narzędzie Perfect Dashboard (KLIK), które dostosowane jest dla Joomla, WordPressa i kilku innych CMSów. Wkrótce ma pojawić się polska wersja językowa. Narzędzie działa automatycznie, niemal przysłowiowym „jednym kliknięciem”. Na początku wprowadzamy tylko dane logowania dla wszystkich stron, którymi administrujemy, a resztę wykona za nas Perfect Dashboard.  Najpierw zostaje wykonany backup stron (by w przypadku ewentualnego „zonka” móc wrócić do stanu poprzedniego), następnie aktualizuje się CMS, a później wtyczki (pluginy, moduły, dodatki – zwał jak zwał). Na koniec narzędzie przetestuje, czy wszystko zostało zrobione prawidłowo. Minuta roboty i nieograniczona ilość stron zostaje zaktualizowana. Jeżeli ktoś ma tych stron naprawdę dużo i marnuje pół dnia na ich updaty – opisywane narzędzie jest stworzone właśnie dla niego. Jest też niestety druga strona medalu – zostawianie zapamiętanych haseł w przeglądarce może być niebezpieczne, więc zalecam regularne backupy i częste zmiany tych haseł (i loginów, jeśli to możliwe). Warto też na koniec ręcznie przetestować, czy wszystko działa (np. formularz kontaktowy, komentarze pod artykułami, zamówienie w sklepie internetowym itd), ponieważ narzędzie nie jest technicznie w stanie tego sprawdzić. Koniecznie należy też pamiętać, że po aktualizacji szablonu (templatki, motywu) wszystkie zmiany, które dotychczas ręcznie wprowadziliśmy – przepadają, zarówno w Joomla, jak i w WordPressie. Mam na myśli np. kod śledzenia Google Analytics, skrypty reklam czy zmiany wyglądu w plikach css. Ja nie mam zbyt wielu stron do administracji, więc nie zajmuje mi to specjalnie dużo czasu, ale gdy będzie ich więcej niż 15 – na pewno poważnie wezmę pod uwagę stosowanie Perfect Dashboard.


5Ostatnim prelegentem był Stefan Wajda (popularny ‚Zwiastun’), czyli ojciec chrzestny i bezapelacyjnie największy ekspert d/s Joomla w Polsce. Opowiedział o rzeczach, o których nie miałem dotychczas zielonego pojęcia, czyli dostosowywaniu stron www dla osób niepełnosprawnych, niedowidzących, daltonistów i wszystkich tych, którzy z jakichś powodów mają problemy z odczytem treści na stronie www. Międzynarodowy standard dostępności stron ma oznaczenie WCAG2.0, na co składają się 4 podstawowe czynniki: percepcja, funkcjonalność, zrozumiałość i rzetelność. Więcej szczegółów znajdziemy TUTAJ. Warto dodać, że twórcy/administratorzy stron, którzy pobierają środki rządowe lub unijne – mają obowiązek dostosowanie witryn pod kątem dostępności, w przeciwnym razie mogą utracić kontrakt lub dotację.


Podsumowując – spędziłem ciekawy dzień na Politechnice. To już mój czwarty JUG (na pięć możliwych) i za każdym razem impreza jest naprawdę owocna. Czekam z niecierpliwością na kolejną edycję i jeszcze raz dziękuję organizatorom oraz prelegentom.

Paweł Król, 23.01.2016

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *